Yhä useammat B2B-yritykset ovat uusimassa verkkopalveluansa ja ottamassa käyttöön verkkokaupan. Verkkokaupalla tässä tarkoitan ensisijaisesti sähköistä tilauskanavaa jälleenmyyjille tai muille yritysasiakkaille. Tämän lisäksi saatetaan tarjota tilausmahdollisuus myös suoraan kuluttajalle.
Verkkokaupan rooli ja merkitys B2B-yritykselle vaihtelee. Joillekin yrityksille verkkokaupan merkitys on aivan keskeinen. Näissä yrityksissä verkkokauppaa on kenties pyöritetty jo vuosien ajan. Myös järjestelmät ovat saattaneet uusiutua moneen kertaan.
Toiset yritykset näkevät verkkokaupan yhtenä myyntikanavana muiden joukossa. Suuremmilta asiakkailta tilaukset tulevat esimerkiksi EDI-tilauksina. Sähköposti ja puhelin ovat edelleen tärkeitä. Tässäkin tapauksessa verkkokaupan olemassa ololle löytyy hyviä perusteluja.
Kun yritys perustaa B2B-verkkokaupan asiakkailleen, voidaan verkkokaupan hyödyntämisessä edetä myös vaiheittain. On hyvä aloittaa sieltä, missä verkkokauppa tuo selvää lisäarvoa.
Lisäarvoa tuottavat ensiaskeleet
Moni yritys on ymmärtänyt, että heidän on tuettava asiakkaidensa ostopolkua sen kaikissa vaiheissa.
- Verkkokauppa perustetaan palvelemaan sitä asiakaskohderyhmää, jolla ei ole käytössä EDI:ä tai muuta sähköistä kanavaa tilausten tekemiseen.
- Asiakkaat ohjataan tekemään tilauksia verkkokaupan kautta, sen sijaan, että tilauksia tehdään puhelimitse tai sähköpostilla. Tällöin myös virheet vähentyvät.
- Verkkokaupan valikoimaan nostetaan niitä tuotteita, joita on helppo ostaa itsepalvelukanavan kautta, kuten tarvikkeita ja varaosia. Yrityksen myyjien ammattitaitoa hyödynnetään muualla, kuin rutiiniostoissa.
- Verkkokaupan avulla tarjotaan asiakkaille tieto tuotteiden saatavuudesta ja sopimushinnoista, vaikka itse tilaaminen tapahtuisikin muita kanavia pitkin.
- Verkkokauppa valjastetaan myyjien tilausvälineeksi, jolloin ajantasainen tieto on koko ajan saatavilla, ja asiakkaan luona tehdyt tilaukset siirtyvät suoraan taustajärjestelmään. Mobiilikäytettävyys korostuu tässä kohtaa erityisesti.
Verkkokauppa on yksi osa verkkopalvelukokonaisuutta. Moni yritys on ymmärtänyt, että heidän on tuettava asiakkaidensa ostopolkua sen kaikissa vaiheissa. Tietoa ja apua on oltava saatavilla juuri silloin, kun asiakas sitä tarvitsee. Lisäksi on huomioitava esimerkiksi jälleenmyyjien omat asiakkaat, eli kuluttajat.
Hyvä verkkopalvelu luo arvoa yrityksen koko liiketoiminnalle
- Yrityksen edustamat tuotteet ovat esillä parhailla mahdollisilla tuotetiedoilla. Tämä hyödyttää sekä jälleenmyyjiä ja muita yritysasiakkaita, että tuotteen lopullisia käyttäjiä, kuten kuluttajia. Lisäksi yrityksen omat myyjät löytävät kattavat tuotetiedot helposti.
- Tuotteiden ja palvelujen esittäminen verkossa ruokkii näkyvyyttä hakukoneissa. Asiakkaat löytävät tuotteet helposti ja panostuksia maksulliseen markkinointiin tarvitaan vähemmän.
- Verkkopalvelun sisällöntuotannolla voidaan vahvistaa yrityksen asiantuntija-asemaa ja luoda haluttua brändimielikuvaa. Blogikirjoitukset, artikkelit ja uutiset pitävät palvelun jatkuvasti ajankohtaisena.
- Verkkopalvelu toimii markkinoinnin kotipesänä, joka yhdistää kaikki markkinointikanavat parhaan ja yhtenäisen asiakasviestinnän ääreen.
- Verkkopalvelu ottaa vastaan liidejä ja chat-palvelun avulla asiakkaita voidaan neuvoa ja palvella myös reaaliajassa.
”Pystytä ja unohda” -tyyppinen ajattelu verkkosivujen osalta ei ole enää tätä päivää. Asiakas olettaa saavansa tarvitsemansa tiedon heti. Jos tarvittavat tuotteet voi samalla hankkia verkkokaupasta, sopimushinnoilla, ollaan erinomaisen asiakaspalvelun lähteillä.
Mika Kansikas, Head Of Ecommerce
Pitkän uran verkkokaupan ja kaupan alan prosessien kehityksessä tehnyt Mika Kansikas vetää Teamitin verkkokauppaliiketoimintaa. Kansikas on työskennellyt toimittajan roolissa sähköisen kaupan parissa aina 90-luvulta alkaen, myös yrittäjänä, välillä kahdeksan vuoden ajan asiakkaan puolella Keskolla ja nyt Teamitin tiimissä.
Kasvata liiketoimintaasi verkkokaupan avulla
Lataa Teamitin verkkokaupan perustamisen opas ja opi hyödyntämään verkkokaupan mahdollisuudet.