Moni pk-yrittäjä elää yhä digitaalista kivikautta: “Mahdollisuudet ovat huikeat”

Digiaikaan astuminen ei vaadi mittavia investointeja, ja parhaimmillaan digitalisaation avulla voi keksiä uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Osa suomalaisista pk-yrityksistä on digitaalisessa ympäristössä vielä lapsenkengissä, Googlen ja Suomen Yrittäjien toukokuussa tekemästä selvityksestä käy ilmi. Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kertoi Kauppalehdelle, mitä jokaisen yrittäjän kannattaisi vähintään tehdä. Ensimmäisenä yrityksessä kannattaa panna perusasiat kuntoon: rakentaa verkkosivut mobiilioptimointeineen. Sen jälkeen…

Digiaikaan astuminen ei vaadi mittavia investointeja, ja parhaimmillaan digitalisaation avulla voi keksiä uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Osa suomalaisista pk-yrityksistä on digitaalisessa ympäristössä vielä lapsenkengissä, Googlen ja Suomen Yrittäjien toukokuussa tekemästä selvityksestä käy ilmi.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kertoi Kauppalehdelle, mitä jokaisen yrittäjän kannattaisi vähintään tehdä.

Ensimmäisenä yrityksessä kannattaa panna perusasiat kuntoon: rakentaa verkkosivut mobiilioptimointeineen.

Sen jälkeen erilaisia prosesseja kannattaa digitalisoida, esimerkiksi hyödyntämällä talous- tai tietohallinnossa pilvipalveluita. Käytännössä esimerkiksi kampaamossa kannattaa ottaa käyttöön verkossa toimiva ajanvaraus.

“Sitten on digitaalinen markkinointi ja markkinoinnin automaatio. Yritys kuin yritys pystyy digitaalisten välineiden kautta vaikka globaaliin markkinointiin, mikä on ihan huikea mahdollisuus”, Pentikäinen sanoo.

Hänen mukaansa digitalisaatio myös avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Esimerkiksi erilaisia koulutuksia voi siirtää verkkoon: yritysvalmentaja pystyy opettamaan verkon kautta “aivan toista määrää ihmisiä”, ja asiakkaat voivat osallistua, kun se heille itselleen sopii.

“Ne, jotka pystyvät rakentamaan uusia liiketoimintamalleja, ovat voittajia. Tietenkään kaikki eivät onnistu, mutta monet voivat onnistua”, Pentikäinen toteaa.