Kilpailu taitavista ihmisistä on kääntänyt katseet yrityskulttuuriin

Yksi yrityksemme tämän kevään tärkeimmistä teemoista on yrityskulttuuri. Yrityskulttuuri onkin erityisesti IT-alalla monilla suurennuslasin alla. Sitä halutaan auditoida, rakentaa ja kehittää. Sen lisäksi että yrityskulttuuriin investoiminen on trendikästä, se myös kannattaa. IT-alalla on työntekijöiden markkinat Taitavista ihmisistä on huutava pula ja yritykset taistelevat heistä kynsin ja hampain. Tilanne muistuttaa kilpavarustelua, jossa osaavasta työvoimasta kilpaillaan tarjoamalla…

Yksi yrityksemme tämän kevään tärkeimmistä teemoista on yrityskulttuuri. Yrityskulttuuri onkin erityisesti IT-alalla monilla suurennuslasin alla. Sitä halutaan auditoida, rakentaa ja kehittää. Sen lisäksi että yrityskulttuuriin investoiminen on trendikästä, se myös kannattaa.

IT-alalla on työntekijöiden markkinat

Taitavista ihmisistä on huutava pula ja yritykset taistelevat heistä kynsin ja hampain. Tilanne muistuttaa kilpavarustelua, jossa osaavasta työvoimasta kilpaillaan tarjoamalla työsuhde-etuja, jotka herättävät sekä ihastusta että hämmennystä – Ilmaista aamupalaa ja välipaloja. Coca-Cola-automaatti käytävällä. Pingis-pöytä taukohuoneessa. Työpaikkahieroja. Afterworkit perjantaisin. Kuntosali, uima-allas ja sauna toimistolla. Lastenhoitopalvelu. Kokolattiamatto ja säkkituoleja jne.

Työympäristöön ja työsuhde-etuihin investoimisessa ei ole mitään vikaa, päinvastoin. Edellä mainittu kilpavarustelu johtaa kuitenkin auttamatta siihen, että innovatiivisetkin työsuhde-edut muuttuvat niin kutsutuiksi hygieniatekijöiksi. Hygieniatekijöillä tarkoitan työympäristöön liittyviä asioita, joiden olemassaolo ei varsinaisesti lisää työtyytyväisyyttä, mutta joiden puuttuminen johtaa tyytymättömyyteen. Kun kaikilla kilpailijoilla on tarjota samat huikeat edut, erottautuminen on entistä vaikeampaa, jonka vuoksi on löydettävä uusia keinoja kilpailla parhaista osaajista.

Kilpavarustelun positiivinen seuraus on se, että yritykset ovat alkaneet kiinnittää huomiota kulttuuriinsa. Yrityskulttuurilla voi erottautua, koska se on jokaisella yrityksellä uniikki. Se syntyy ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa, yksittäisissä kohtaamisissa. Kohtaamisiin liittyy erilaisia tunteita, yksittäisistä tunteista syntyy erilaisia mielentiloja ja mielentiloista rakentuu yrityksen ilmapiiri. Ilmapiiristä syntyy kulttuuri. Yrityskulttuurissa on siis pitkälti kysymys yrityksessä vallitsevasta käyttäytymisestä. Miten ihmiset tervehtivät toisiaan? Millaista keskustelua käytävillä käydään? Millaiset arvot ohjaavat jokapäiväistä päätöksentekoa? Kuinka yrityksessä suhtaudutaan onnistumisiin ja epäonnistumisiin? Yrityskulttuuria voi myös muotoilla palvelemaan paremmin yrityksen strategisia tavoitteita. Muutos ei tapahdu yhdessä yössä ja se vaatii kärsivällisyyttä ja omistautumista erityisesti yrityksen johdolta.

Ei ole olemassa yhtä täydellistä yrityskulttuuria, joka toimii kaikkialla. Sen rakentaminen pohjautuu aina yrityksen olemassaolon tarkoitukseen. Selvää on kuitenkin, että tulevaisuuden kilpavarustelun voittavat yritykset, joiden yrityskulttuuri saa ihmiset kokemaan työnsä merkitykselliseksi ja omistautumaan yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.