Teamitin maaliskuun after workeissä eli Teameetissä keskusteltiin tällä kertaa hyvinvoinnista. Hyvinvointi on siitä erilainen aihe, että se on aina yhtä tärkeä ja ajankohtainen – työtehtävästä riippumatta. Mutta miten työntekijän hyvinvointi liittyy työn tekemiseen, ja miksi työnantajan kannattaa ylipäänsä kohdistaa erityistä huomiota työntekijöiden hyvinvointiin?
Kuten liikemies ja miljardööri Richard Bransonkin toteaa, niin yrityksen tehtävä on pitää huolta työntekijöistä.
Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients. – Richard Branson
Nykyaikainen työnantaja ymmärtää, että työntekijät ovat kaiken a ja o menestyvälle yritystoiminnalle. Osaava työnantaja myös näkee huomioida työntekijöiden eri tarpeita. Kun joku kokee stressin oireita, syynä voi olla esimerkiksi liian iso työmäärä, liian vähäinen työmäärä, heikot ajanhallintataidot, puutteet työn organisoinnissa, ongelmat työyhteisössä, ongelmat kotona. Vaikka oire on sama, ei luontaisestikaan sama ratkaisu tai toimenpide auta näihin kaikkiin tilanteisiin.
Mutta miten sitten ylläpitää optimaalista hyvinvointia?
Paikalla oli kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valmentaja ja asiantuntija Sara Adolfsen. Sara kävi läpi 10 konkreettista vinkkiä, millä ylläpitää ja optimoida omaa jaksamista 365 päivää vuodessa. Yleensä sanotaan, ettei kikkakolmosia löydy, mutta tässä tapauksessa niitä nimenomaan löytyy.
Tärkeintä hyvinvoinnin ylläpitämisessä niin, että tasapaino säilyy myös kaikkein kiireisimpinä jaksoina, on huolehtia hyvinvoinnista 365 päivää vuodessa, Sara kiteyttää. Tukena toimii mm. ravinto, uni ja palautuminen, liikunta, ergonomia sekä erilaiset hyvinvointia lisäävät tekijät kuten luonnossa oleminen ja kosketus. Teknologian kehityksen myötä on helpompaa paikantaa yksilölliset tarpeet ja kohdistaa korjausliikkeet oikein. Hyvinvointia voi nykyään seurata, eri osatekijöitä tutkia syvemmin ja syy-seuraussuhteita oppia ymmärtämään ja huomioimaan helposti itsekin.
Miten yrityksenä voidaan tukea työntekijöiden työhyvinvointia?
Lähtökohtaisesti jokainen on ja tulee olla vastuussa omasta hyvinvoinnistaan. Itsemääräämisoikeus menee työnantajan toiveita edelle. Työnantaja voi toisin sanoen järjestää vaikka mitä fyysistä ja henkistä sparrausta, mutta jos työntekijä ei ole siitä kiinnostunut, ei tulostakaan synny.
Työnantajan rooli on kuitenkin tukea työntekijöiden hyvinvointia, sillä hyvinvoiva tiimi on sekä yksilön että yrityksen ja tietenkin myös yhteiskunnan edun mukaista.
Teamitin tämänhetkiset panostukset työntekijöiden työhyvinvointiin:
- Tarjoamme lounas-, liikunta-, kulttuuri- ja hierontaetua
- Käymme sparrauskeskusteluita säännöllisesti ja haluamme oikeasti tietää miten kaikilla menee
- Keskitymme ns. virallisessa kehityskeskustelussa kehittymiseen ja palautteen antamiseen – kyseessä ei ole vain vuosittainen pakollinen riesa
- Kuuntelemme ja kysymme mielipiteitä monella tapaa ja pyrimme luomaan avoimen ilmapiirin
- Haluamme tehdä yhdessä muutakin kuin työtä, oli se sitten maratonin juoksemista, kilometrikisaa, keilailua, yritysjoukkueita, minikahvitaukoja tai after workeja
- Käytämme teknologiaa hyödyksi mm. hyvinvointia tukevalla mobiilisovelluksella
Kuten Sarakin muistutti, on tärkeää, että jokainen löytää ne omat tavat huolehtia hyvinvoinnistaan. Tärkeää on myös suhtautua hyvinvointiin kokonaisvaltaisesti, ei vain yksittäisinä palasina.
Christel Isberg, Team & Talent Development Manager
Lisää kuvia Instagramissa
Lue lisää yrityskulttuuristamme