AI ja eettiset pohdinnat

Teamit uses ethical design process for creating helpful applications.

AI tarjoaa meille valtavan valikoiman uusia innovoinnin ja kasvun työkaluja. Mahdollisuuksien myötä syntyy myös uusia eettisiä haasteita, jotka vaativat huomiotamme. Kun tekoälystä tulee yhä merkittävämpi osa työtä, meidän on asetettava vastuullinen käyttö etusijalle.

Artikkeli on osa 4 kirjoitussarjassa AI: kokeiluista agentteihin. Lue myös:
Osa 1: Ihmiskeskeinen uusien palveluideoiden tunnistaminen ja konseptointi
Osa 2: Tekoälykokeilujen aloittaminen
Osa 3: Pilottiprojektin käynnistäminen
Osa 4: AI ja eettiset pohdinnat

Tekoälyn mahdollisuuksien ymmärtäminen

Tekoäly voi tehdä paljon hienoja asioita. Se voi luoda sisältöä, tiivistää tietoa, automatisoida tehtäviä ja jopa mukautua yksilön tai koko yrityksen työnkulkuihin ja tehostaa niitä. Nämä ominaisuudet säästävät aikaa ja avaavat oven suuren mittakaavan uusille ideoille. Työkalujen käyttäminen ilman huolellista harkintaa voi kuitenkin johtaa tahattomiin haittoihin.

Tapa, jolla käsittelemme tekoälyä nyt, muokkaa sen tulevaisuutta. Kyse ei ole vain siitä, mitä tekoäly voi tehdä, vaan myös siitä, suunnittelemmeko sen toimimaan yhteen humaanien arvojen ja yhteiskunnallisten tarpeiden kanssa.

Eettinen tekoäly ei tarkoita vain haittojen välttämistä, vaan aktiivisesti sellaisten järjestelmien luomista, jotka vastaavat yhteiskunnan arvoja.

Suosittelen lämpimästi Helsingin yliopiston luomaa “Ethics of AI” -kurssia. Kurssilla esiteltiin viisi perusperiaatetta eettisen tekoälyn käytölle:

  1. Hyödyllisyys (ei-haitallisuus, non-maleficence)
  2. Vastuu ja tilivelvollisuus (responsibility or accountability)
  3. Läpinäkyvyys ja selitettävyys (transparency and explainability)
  4. Oikeudenmukaisuus ja reiluus (justice and fairness)
  5. Kunnioitus ihmisoikeuksia, kuten yksityisyyttä ja turvallisuutta, kohtaan

Kurssi luotiin jo vuonna 2019, mutta perusperiaatteet pitävät edelleen hyvin paikkansa tätä kirjoitettaessa vuoden 2024 lopussa.

Tee hyödyllisiä asioita

Generatiiviset tekoälyjärjestelmät voivat tahattomasti aiheuttaa haittaa, kuten levittää väärää tietoa tai ylläpitää koulutusmateriaalin ennakkoluuloja. Näiden riskien minimoimiseksi on otettava käyttöön ennakoivia toimia, esimerkiksi:

  • Hyödynnä Teamitin ihmiskeskeistä lähestymistapaa mahdollisuuksien kartoittamisessa
  • Kokeile ja testaa intensiivisesti haitallisten tulosten tunnistamiseksi ja vähentämiseksi
  • Vältä tekoälyn käyttöönottoa sovelluksissa, jotka voivat vaarantaa ihmishenkiä, kuten vahvistamattomissa terveydenhuoltoon liittyvissä diagnooseissa
  • Vältä tekoälyn käyttämistä sovelluksissa, jotka voivat levittää väärää tietoa
  • Seuraa järjestelmiä säännöllisesti

Keskittymällä aktiivisesti hyödyllisiin ominaisuuksiin luomme positiivisia vaikutuksia.

Vastuu ja tilivelvollisuus

Kuka on vastuussa, kun tekoälyjärjestelmä epäonnistuu tai aiheuttaa haittaa? Tekoälyn käytön vastuu-asioiden on oltava selvillä. Organisaatioiden on otettava vastuu tekoälyjärjestelmiensä toimista ja tuloksista.

Keskeiset toimenpiteet:

  • Laadi selkeät vastuukehykset tekoälyn käyttöönotolle
  • Varmista riittävä koulutusmateriaali ja esimerkit tekoälysovelluksille
  • Varmista ihmisen valvonta kriittisissä päätöksissä
  • Luo auditointipolkuja tekoälyratkaisujen päätöksentekoprosessien jäljittämiseksi

Läpinäkyvyys ja selkeys

Generatiivinen tekoäly saattaa toimia ”mustana laatikkona”, jonka tulosten taustalla oleva järkeily ei ole aivan selkeää. Tämä läpinäkymättömyys voi heikentää luottamusta ja johtaa vääristyneisiin tuloksiin.

Luottamuksen rakentamiseksi on…

  • kerrottava avoimesti, milloin ja miten tekoälyä käytetään tuotteissa tai palveluissa
  • tarjottava selkeitä, käyttäjäystävällisiä selityksiä tekoälyn tuottamista päätöksistä
  • kehitettävä käyttöliittymiä, jotka antavat käyttäjille mahdollisuuden ymmärtää ja haastaa tekoälyn tuotokset tarvittaessa
  • mahdollistettava palautteen antaminen, tietojen poistaminen ja käyttöön suostumuksen peruminen

Oikeudenmukaisuus ja reiluus

Tekoälyjärjestelmät oppivat datasta, ja jos tämä data on puolueellista, tekoäly voi ylläpitää tai pahentaa rakenteellista epätasa-arvoa.

Meidän pitää…

  • auditoida säännöllisesti tekoälyjärjestelmiä puolueellisten tulosten tunnistamiseksi ja korjaamiseksi
  • monipuolistaa koulutusdatakokonaisuuksia heijastamaan erilaisia käyttäjäryhmiä
  • ottaa mukaan monimuotoisia näkökulmia tekoälyn suunnitteluun

Monimuotoinen suunnitteluprosessi on tarpeen rakentaessamme saavutettavia palveluita, jotka ovat hyödyllisiä kaikille.

Reilu tekoälyn käyttö tarkoittaa, että mitään ryhmää ei syrjitä. Esim. tämä tutkimus painottaa, että seniorikansalaiset, kieli- tai kulttuurivähemmistöt, vammaiset, matalammat sosioekonomiset ryhmät tai heikot digitaidot omaavat ovat riskissä jäädä huomiotta palveluiden suunnitteluprosesseissa.

On aika siirtyä yhden UI:n periaatteesta hyödyntämään enemmän personointia, jolla voidaan tasoittaa käyttäjän mahdollisesti kokemia haasteita.

Ihmisoikeuksien kunnioittaminen

Moni tekoälyn sovellus toimii sitä paremmin, mitä paremmin tunnemme käyttäjän. Toisaalta tämä herättää huolta yksityisyydensuojan ja tietoturvan suhteen.

Keskeiset käytännöt:

  • hankitaan tietoinen suostumus datan keräämiselle ja käytölle
  • käytetään vahvoja anonymisointi- ja salausmenetelmiä
  • noudatetaan tietosuojastandardeja, kuten GDPR:ää ja CCPA:ta

Positiivinen kehitys

Noudattamalla näitä periaatteita voimme luoda perustan eettiselle tekoälylle, joka hyödyttää yhteiskuntaa ja minimoi riskit. Tekoälytoteutuksen etiikkaa on tarkasteltava kehitystiimeissä jatkuvasti. Tiimeillä ja organisaatioilla on oltava myös sisäiset selkeät käytännöt. On hyvä jatkuvasti peilata tekemistä myös muiden tekemiin toteutuksiin. Omien löydösten ja kokemusten jakaminen auttaa koko alaa tässä muotoutumisvaiheessa, jossa vielä olemme.

Eettiset tekoälyvalinnat eivät ole vain vahingollisten valintojen välttämistä. On jatkuvasti luotava järjestelmiä, jotka toteuttavat eettisesti kestäviä arvoja.

Tekoälyn käytön tulevaisuudessa näkyy tänään tekemämme valinnat. Eettisesti kestävät valinnat edellä saamme uuden teknologian mahdollisuudet parhaiten ihmisiä auttavaan käyttöön.

Teamitin ihmiskeskeinen muotoiluprosessi ohjaa hyviin valintoihin palvelu- ja ohjelmistokehityksessä. Ota yhteyttä!