Tietoa on kerätty ja analysoitu, kaikki olennaiset sidosryhmät ovat tulleet kuulluksi, skenaarioita on pohdittu jne. Mitä sitten? Kuinka otetaan seuraava askel järkevästi ja riskit minimoiden? Tässä artikkelissa käydään läpi, kuinka pilottiprojektin fokus valitaan ja analysoidaan sen potentiaali perusteellisesti.
Artikkeli on osa 3 / 7. Sarjan aiemmat osat ovat Ihmiskeskeinen uusien palveluideoiden tunnistaminen ja konseptointi (osa 1) ja Tekoälykokeilujen aloittaminen (osa 2).
Aiempien osien mukaisesti toimiessa saadaan kerrytettyä suuri määrä tietoa sidosryhmien ongelmista, tarpeista ja haaveista. Vain näitä tutkimalla ja ymmärtämällä voidaan varmistaa, että uudet palveluideat ovat aidosti relevantteja ja merkityksellisiä. Yleensä ei ole järkeä aloittaa jotain vain siksi, että se on teknisesti mahdollista tai että siihen on varaa.
Hyvä idea onkin sellainen, joka…
- ratkaisee käyttäjien ongelmia
- on liiketoiminnallisesti kannattava
- on teknisesti mahdollinen
Kun jokaisella osa-alueella läpikäydään oikeiden ratkaistavien ongelmien tunnistaminen, ratkaistavien ongelmien täsmentäminen, ratkaisujen ideointi ja ratkaisujen hahmottaminen, saadaan monipuolisesti analysoituja toimintamahdollisuuksia.
Tavoitteena pitäisi olla ratkaisujen löytäminen aidosti koettuihin ongelmiin.
Artikkelissa kuvattu työskentely vie muutamasta tunnista pariin päivään, jos se tehdään suppealla tasolla pilottiprojektia ajatellen. Tässä vaiheessa kuitenkin pohditaan vielä lukuisia vaihtoehtoja, ja ei ole yleensä mahdollista kokeilla kovin montaa pilottia.
Ajattelumallia voi soveltaa palvelukehitykseen laajemminkin, mieluummin sitten, kun on tehty hyviä ja lupaavia tuloksia antanut pilotti.
Pilottiprojektin aiheen valinta
Ideoita on yleensä paljon – miten siis valita sopiva pilottiprojekti? Aiheen valinta alkaa asiakkaiden tarpeiden ymmärtämisestä ja niiden ongelmien tunnistamisesta, jotka vaativat ratkaisuja. Tämä prosessi pohjautuu ihmiskeskeiseen palvelumuotoiluun, jossa asiakkaat ovat keskiössä.
Tavoitteena pitäisi olla ratkaisujen löytäminen aidosti koettuihin ongelmiin: tässä erittäin hyviä työmalleja ovat asiakaslähtöiset tutkimusmenetelmät, kuten haastattelu ja havainnointi. Ymmärrätkö asiakkaiden arkipäivän haasteet?
Hyviä periaatteita:
- Keskitytään löytämään ratkaistavaa, ei ratkaisuja
- Työryhmä on monimuotoinen ja keskustelukulttuuri avoin
- Ajatellaan mahdollisimman laajasti, ei yksityiskohtia
- Tietoinen uusien vaihtoehtoisten tapojen hakeminen
Pilotissa on tärkeää rajata reippaasti, jotta toteuttaminen ei paisu liian massiiviseksi. Pitää olla mahdollista hylätä pilotti. Asioita aletaan helposti tehdä liian yksityiskohtaisesti ja silloin aikainvestoinnin määrä (ja samalla mahdollinen luopumisen tuska) kasvaa moninkertaiseksi.
Pidetään siis pilotti niin selkeänä kuin mahdollista. Näin autetaan myös mittareiden asettamista ja tulosten todentamista, kun muuttujien määrä on pieni.
Kun aiheen valintaan osallistetaan niin muotoilun, bisneksen kuin tekniikankin edustajia, on mahdollisuudet saada valittua sopivat reunaehdot pilotille.
Muotoiluajattelusta apua
Muotoiluajattelun tuplatimanttimalli soveltuu pilotin rajaamiseen. Pohditaan asiaa niin käyttäjien, liiketoiminnan kuin teknologiankin kannalta neljässä vaiheessa: ongelmien löytäminen, ongelmien jäsentäminen, ratkaisumallien tutkiminen ja ratkaisun kehittäminen.
Tuloksena on matriisi:
Eri ruutuja ei tarvitse välttämättä ole mielekästä orjallisesti ruksia tehdyiksi. Suoraviivaisesti ja ihmiskeskeisesti edeten voimme muutamalla toimenpiteellä saada riittävät tiedot:
Eteneminen:
- Työpajaile, haastattele ja havainnoi
- Tiivistä käyttäjätarinoiksi
- Hahmottele käyttäjäpolkuja
- Järjestä lean-työpaja
- Tee Wardley (arvoketju) -mäppäys
- Viimeistele käyttäjäpolut
- Tuota skenaarioita, määritä budjetti ja varmista nopein kokeiluin, että toteutus voisi olla teknisesti mahdollinen
Mikäli kokeilu-idea kantaa näiden vaiheiden läpi, ollaan löydetty pilotoinnin arvioinen idea. Sitten vain toteuttamaan!
Ole yhteydessä!
Tulemme mielellämme kertomaan, kuinka artikkelissa kuvatuista vaiheista saadaan kaikki irti. Tunti riittää. Ollaan yhteydessä!
Aleksi Manninen
aleksi.manninen@teamit.fi