UX Designin pelikirjan viides kappale
UX Designin maailma on täynnä erilaisia strategioita, joilla muovaamme laadukasta ja vaikuttavaa käyttökokemusta. Se on pelikirja, jonka viides kappale tämä blogikirjoitus on. Yksi kirjoitus kerrallaan paljastuu uusi pelitaktiikka, ja rakentuu UX-tietämyksen pelikenttä, jonka jokaista pelipaikkaa ja olosuhdetta hallitsemme pelikirjan kuvioilla. Tämä kappale käsittelee aihetta, jossa tiede kohtaa taiteen ja ammattitaidon ja siten varmistaa suunnittelutyön laadun – nimittäin käyttäjätutkimusta ja analytiikkaa.
Miksi käyttäjätutkimus on tärkeää?
Syitä tehdä laadukasta käyttäjätutkimusta on todella paljon laadun parantamisesta riskien minimointiin. Ennen kaikkea käyttäjätutkimuksella suunnittelu ohjautuu oikein, varmistuu
Ymmärrämme kohderyhmää
Jotta voimme suunnitella toimivia tuotteita ja palveluita, meidän tulee ymmärtää, keitä palvelun käyttäjät ovat, mitä he tarvitsevat, mitä he odottavat ja millaisia ongelmia he kohtaavat. Tämä ymmärrys on keskeistä, jotta suunnitteluprosessi perustuu todellisiin tarpeisiin eikä oletuksiin, joissa on aina virheellisen olettaman riski.
Minimoimme riskit
Jos päätökset pohjautuvat tutkimusdataan, vältytään resurssien tuhlaamiselta ominaisuuksiin, jotka eivät tuo lisäarvoa käyttäjille. Erityisesti pitkällä aikavälillä käyttäjätutkimuksen tekemisestä kertyy hyötyä säästöjen muodossa.
Suunnittelemme iteratiivisesti
Käyttäjäpalaute ja analytiikka tarjoavat jatkuvaa palautetta suunnittelun toimivuudesta ja ohjaavat kohti parempaa lopputulosta.
Tuemme liiketoiminnan tavoitteita
Ymmärtämällä, kuinka kohderyhmämme käyttäytyy palvelussa ja mitkä asiat he kokevat arvokkaiksi, voimme parantaa myös liiketoiminnallisia mittareita, kuten konversiota tai asiakaspysyvyyttä.
Motivoimme koko tiimiä parannuksien tekemiseen
Suunnittelijat, kehittäjät ja testaajat pysyvät motivoituneena, kun he saavat käyttäjätutkimuksesta jatkuvasti kosketuspintaa käyttäjien arkeen. Kaikille ohjelmiston parissa työtänsä tekeville on tärkeää saada silloin tällöin ”reality check” ja varmistua siitä, että olemme menossa oikeaan suuntaan.
Löydämme uusia liiketoiminnan mahdollisuuksia
Käyttäjäymmärrys mahdollistaa käyttökelpoisien ideoiden kehittämisen. Nämä ideat voivat liittyä esimerkiksi palveluiden laajentamiseen, uudistamiseen ja liiketoiminnan potentiaalin valjastamiseen entistä tehokkaammin.
Käyttäjätutkimus käyttöliittymäsuunnittelun eri vaiheissa
Käyttäjätutkimus etenee vaihe vaiheelta, aivan kuten tuotekehityskin etenee visiosta ratkaisuun ja edelleen ylläpitoon. Se on dynaamista ja tarpeeseen muovautuvaa, ja tilannekohtaisesti valituilla tutkimusmenetelmillä varmistetaan, että suunnittelua ohjaa monipuolinen ja kattava data. On tärkeää olla tietoinen, mitä kullakin tutkimuksen vaiheella tavoitellaan, jotta suunnittelu kohdistuu oikein eikä aikaa käytetä turhien asioiden pohtimiseen. Käyttäjätutkimus etenee samaan tahtiin muun tuotekehityksen kanssa: ensin määritetään ongelma, sen jälkeen kehitetään ratkaisu, joka validoidaan. Parannuksien jälkeen tuote julkaistaan ja sitä kehitetään edelleen jatkuvan seurannan avulla.
Ongelman määrittäminen
Tässä vaiheessa tavoitteena on löytää selvästi sanoitettu ongelma tai tarve, johon voidaan vastata tuotteella tai palvelulla. Esimerkiksi ”Käyttäjät eivät löydä hakutoimintoa helposti.”
Ratkaisun kehittäminen
Luo määritettyyn ongelmaan ideoita tai prototyyppejä, jotka vastaavat tarpeisiin. Hyödynnä käyttäjäymmärrystä suunnitteluratkaisujen priorisoinnissa
Testaus ja validointi
Kokeile, kuinka ratkaisusi toimii todellisilla käyttäjillä. Kerää palautetta siitä, kuinka hyvin se ratkaisee ongelman ja palvelee asiakkaitasi.
Parantaminen
Tee tarvittavat muutokset ja testaa uudelleen.
Julkaisu ja jatkuva seuranta
Hienoa! Tässä vaiheessa tuotteesi pääsee todelliseen käyttöön, muista kuitenkin seurata sen toimivuutta analytiikalla jatkokehitystä varten.
Laadullista vai määrällistä käyttäjätutkimusta?
Otsikon kysymykseen on vain yksi oikea vastaus: molempi parempi! Yhdistämällä käyttäjätutkimukseen laadullista ja määrällistä tietoa saadaan kokonaiskuva hahmottumaan kokonaisvaltaisimmin.
Laadullinen tutkimus: käyttäytymisen syyt ja seuraukset
Käyttäjähaastattelut, kyselyt ja havainnointi ovat luonteeltaan laadullisia. Laadullisen tutkimuksen avulla saadaan syvää ymmärrystä käyttäjien motiiveista, ja asioiden syy- ja seuraussuhteista. Laadullisessa tutkimuksessa tulee pyrkiä ymmärtämään, miksi käyttäjä toimii kuten hän toimii, mitä hän olettaa ja mitä se tarkoittaa suunniteltavan sovelluksen kannalta. Laadullisella tutkimuksella voimme paljastaa käyttäjien tunteita, tarpeita ja motivaatioita, joita ei pysty selittämään pelkällä määrällisellä analytiikalla.
Määrällinen analytiikka: Suuret datamassat tutkimuksen kohteena
Käyttämällä analytiikkaa voidaan löytää ongelmakohtia ja käyttäjien toistuvia toimintamalleja, joiden avulla voidaan priorisoida suunnittelun painopisteitä. Voimme esimerkiksi huomata kohtia, joissa käyttäjät putoavat ostoprosessissa pois, ja syventää tätä havaintoa muilla tutkimusmenetelmillä edeten edelleen kohti ongelmakohdan ratkaisemista. Esimerkiksi Google Analytics, Adobe Analytics ja muut työkalut auttavat keräämään tietoa käyttäjien liikkeistä.
Menetelmien yhdistäminen
Kumpikaan käyttäjätutkimus – määrällinen tai laadullinen – ei yksinään riitä, vaan paras tulos saavutetaan yhdistämällä menetelmät. Ensin käytämme määrällistä analytiikkaa tunnistamaan ongelmakohdat, sen jälkeen teemme esimerkiksi laadullisen käyttäjähaastattelun tai käytettävyystestauksen, jossa varmistamme, että ymmärrämme juurisyyn ja keksimme siihen käyttäjäymmärryksen perusteella ratkaisun. Julkaisun jälkeen todennamme analytiikasta, että ratkaisumme todellakin parantaa tilannetta!
Teamit kumppaninasi käyttäjätutkimuksessa ja analytiikassa
Varmistamme onnistumisesi yhdistämällä vahvan design- sekä tekoäly- ja analytiikkaosaamiseemme. Kun designerimme tuovat laadullisesta tutkimuksesta pöytään tunteet, tilastotieteilijämme täydentävät soppaa analytiikan datalla, syntyy näistä aineksista täydellinen käyttökokemus! Ota yhteyttä meihin, niin suunnitellaan yhdessä menestyksesi resepti.
UX designin pelikirjan muut kappaleet
- Kappale 1: UX ja sisäinen vaikuttaminen
- Kappale 2: UX-suunnittelun sääntöjen tiivistelmä
- Kappale 3: UX Writing
- Kappale 4: Brändi ja kuvitus UX-suunnittelussa