Jossain talousuutisessa luki, että business on palautunut koronaa edeltävään aikaan, mutta kysyntä puuttuu. Yrittäjänä on vaikea ymmärtää tuota lausetta. Miten liiketoiminta voi olla entisellään, jos ei ole entisenlaista kysyntää? Palaako koronaa edeltävät kulutustottumukset? Alkavatko ihmiset matkustamaan samalla tavalla kuin aiemmin? Palautuuko vain vapaa-ajan matkustaminen ja liikematkustaminen vähenee, etätyökäytäntöjen kehittyessä? Korvaavatko verkkokaupat ja digipalvelut kivijalkakaupat ja asiakaspalvelupisteet entistä enemmän? Todennäköisesti moni asia tulee muuttumaan, mutta tuleeko muutoksesta pysyvä?

Kevät meni osin kuin sumussa. Korona iski päälle kuin miljoona volttia ja kaikki yrittivät suojautua iskulta parhaansa mukaan. Toimintakyky ja positiivinen mieli piti säilyttää. Kotiin piti ostaa varamuonaa ja wc-paperia siltä varalta, että joutuisi kotikaranteeniin. Uusimaa eristettiin ja alettiin tehdä etätöitä.

Kesän koittaessa pahin paniikki alkoi hellittää. Ravintolat aukesivat ja elämä normalisoitui vähitellen. Viimeistään siinä vaiheessa, kun ulkomaanmatkat sallittiin laajemmassa mittakaavassa, alettiin puhua koronan toisesta aallosta. Useat maat alkoivat kehittää korona-rokotetta, Suomi muiden muassa, joskin pessimistit sanovat, ettei koronaan saada koskaan kehitettyä toimivaa rokotetta. Koronasta on tullut uusi normaali, jonka kanssa on opittava elämään. Uudessa normaalissa kyse on pitkälti riskinotosta ja riskin hallinnasta yksilön, perheen, työyhteisön, maan ja koko maailman osalta.

Vielä on mahdoton sanoa mitkä koronan vaikutukset tulevat olemaan. Useimmissa yrityksissä etätyökäytännöt todettiin erittäin toimiviksi. Monet sanoivat, että työskentely tehostui, kun ympärillä oleva hälinä pieneni ja ylimääräiset keskeytykset vähenivät. Video-kokoukset todettiin toimiviksi ja tehokkaiksi. Toimivista etätyökäytännöistä huolimatta ihmiset kaipaavat ja tarvitsevat sosiaalista kanssakäymistä. Töiden alettua lomien jälkeen, lounasruokalat ovat täynnä ja niissä kuuluu innokas puheensorina.

Mutta palaako maailma entiselleen?

Muutos avaa aina uusia mahdollisuuksia myös liiketoiminnassa. Ne, joilla on hoksottimet ulkona, tulevat tunnistamaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Verkkokauppojen ja digitaalisen asioinnin merkitys on korostunut koronan myötä. Verkkokauppaan ja digitaaliseen asiointiin kannustaa mukavuuden halun lisäksi omasta terveydestä huolehtiminen ja riskinhallinta. Verkkokaupassa, digipalveluissa ja digitaalisessa asioinnissa korostuvat saavutettavuus, ensiluokkainen asiakaskokemus ja asioinnin helppous.

Ihmiset oppivat elämään ja luovimaan myös koronan kanssa, kuten aikaisempienkin vakavien sairauksien kanssa. Ihmiset kehittävät tarvittaessa uudet, mieleiset ja toimivat polut uuteen normaaliin.

Olemme mukana kehittämässä ja testaamassa uusia ohjelmistoja, digipalveluita, verkkokauppoja ja -sivustoja. On etuoikeutettua saada olla luomassa uusia digitaalisia polkuja, jotka mahdollistavat paremman terveydestä huolehtimisen, tehokkaamman riskinhallinnan, miellyttävämmän asiakaskokemuksen ja onnellisemman uuden normaalin. Kiitos Teamit!

Jussi Heikkilä, toimitusjohtaja
Jatka keskustelua LinkedInissä @JussiHeikkilä
@Teamit

Jatka lukemista:
Varauduthan myös koronan jälkeiseen aikaan – Nyt on oikea hetki laittaa ohjelmistot kuntoon
Onko verkkokauppasi ulkoasu suunniteltu saavutettavuus huomioon ottaen?

Jussi Heikkilä

Jatka lukemista