Tietoviikossa ja cio.comissa on varsin monipuolinen artikkeli IT-ulkoistuksen nykytilasta, korona-pandemian vaikutuksesta ja myyteistä jotka edelleen vallitsevat IT-ulkoistuksista puhuttaessa.
Vaikka nämä myytit kytkeytyvätkin vahvasti IT-palveluiden kokonaisulkoistuksiin, on artikkelissa nostettu esille muutamia asioita, jotka ovat erittäin relevantteja IT-palveluiden ostossa ylipäätään, riippumatta palvelun laajuudesta. Nostan tässä esiin kolme mielestäni keskeisintä:
1) Yritykset katselevat IT-ulkoistusta uusin silmin
Aivan takuulla. Koronapandemia on viimeistäänkin laittanut pelikentän aivan uuteen uskoon, pakottaen monet IT-palveluita ostavat asiakkaat uusiin toimintamalleihin – kuten esimerkiksi työnteon siirtyminen lähes täysin etämoodiin. Tilanteen jossakin kohtaa normalisoituessa tuskin nähdään paluuta vanhaan aiemmassa mittakaavassa.
2) Ketteryys on olennainen osa yhteistyötä
Jo ennen koronaa IT-palveluiden ostamisessa on ollut selkeä trendi joustavampaan, kevyempään ja ketterämpään – laajojen toimitusprojektien sijaan asiakkaat ovat hankkineet asiantuntevia tiimejä toteuttamaan järjestelmää asiakkaan tuoteomistajuuden ja työnohjauksen alle. Tämä malli on samalla sekä tiivistänyt toimittajan ja asiakkaan yhteistyötä, että asettanut vastuuta kokonaisuudesta myös asiakkaalle. “Pois silmistä, pois mielestä”-ulkoistus ei ketterissä yhteistyömalleissa ole käytännössä mahdollista. Korona on tätä kehitystä omalta osaltaan vielä selkeästi kirittänyt tuoden entistä moninaisempia joustoja yhteistyömalleihin.
3) Luottamus on kaiken kulmakivi
IT-palvelutarjoajan luotettavuus ja vastuullisuus on koronan johdosta noussut viimeisen kuuden kuukauden aikana entistä kriittisempään asemaan. Asiakkaan on pakko pystyä luottamaan kumppaniinsa kykyyn ja haluun tuottaa palvelunsa myös etämoodissa niin, että se kestää kirkkaimmankin päivänvalon. Tähän myös vastuullisesti toimivat palveluntarjoajat ovat proaktiivisesti tuoneet ratkaisuja läpinäkyvyyden varmistamiseksi. Luottamusta on rakennettu poikkeustilanteessa myös vastavuoroisesti – toimittajat ovat joustaneet sopimusehdoissa ja asiakkaat sitoutuneet yhteistyöhön pidemmäksi aikajänteeksi.
Miten itse näet asian? Jatketaan keskustelua LinkedInissä: @SamiTalpiainen @Teamit
Sami Talpiainen, Head of Consulting
Jatka lukemista: IT-ratkaisumyynti ja koronakevään vaikutus
Pingback: Hyvää juhannusta 2021! — Teamit