#supportyourlocals – Suomessa ja somessa on voimaa

On kaksi tapaa luoda jalansijaa kuluttajamarkkinoilla. Joko ostat itsesi pinnalle, tai sitten luotat verkostoihisi. Emme lyö läpi ellemme raivaa itsellemme tilaa ja oteta jalansijaa markkinoilla.

USA:ssa ollaan tunnetusti hyviä molemmissa. Siellä rahaa pistetään palamaan empimättä. Business brändätään heti alkumetreillä. On firma-autot yrityksen logoilla ja sloganit painettuina t-paitaan. Fitness-fashion designer-muusikko-guru markkinoi itseään jo vuosia ennen kuin on yhtäkään tuotetta tai palvelua valmiina myytäväksi. Ja jengi diggaa. Kaverit kannustavat.

Paljon tästä on toki sitä kuuluisaa feikkiä, ja me suomalaiset olemme puolestamme ”fake it ’til you make it” -ajattelutavasta vielä kaukana. Maanläheisyys ja vaatimattomuus ajaa meitä olemaan ihan hissukseen. Paiskimme kovasti töitä ja teemme hyvää. Luotamme siihen, että se riittää. Mutta läpimurtoa ei koskaan tule. Miksi?

Läpimurtoa ei synny, sillä a) vaatimattomuus estää meitä pyrkimästä parrasvaloon, saati sitten vielä maksamaan näkyvyydestä, ja b) koska verkostomme, joka yleensä on hengeltään kanssamme samanlainen, on myös yhtä lailla hissukseen.

Emme lyö läpi ellemme raivaa itsellemme tilaa ja oteta jalansijaa markkinoilla – tavalla tai toisella

Ripaus over the top ylistystä à la America tai spontaaniutta à la España, niin johan sävy muuttuisi. Kiittäisimme ja kehuisimme empimättä. Loisimme verkostoja itsellemme ja muille. Iloitsisimme julkisesti kollegamme ja kilpailijamme onnistumisista ja suosittelisimme toisiamme eteenpäin.

Mutta olemme tässä asiassa vielä noviiseja. Mitähän me varjelemme olemalla hiljaa ja neutraaleja? Menetämmekö uskottavuuttamme, jos otamme kantaa tai, jos kehumme itseämme tai jotakuta, joka ei sitten menestykään?

Toisaalta meidän ei tarvitsekaan toimia samalla mallilla kuin muut. Meidän ei tarvitse eikä pidä muuttaa suomalaista tapaa tehdä kunnolla ja hyvää. Se on meidän valttikorttimme. Ja sen pitää riittää. Mutta, tietä läpimurtoon voidaan nopeuttaa kuitenkin hieman, ja nykyään sosiaalisen median voimalla entistä helpommin.

Sinussa on roimaa, peukuttajan voimaa

Sosiaalista mediaa ei ollut vielä hiljattain olemassa. Nyt kuka tahansa voi ottaa ja menestyä, vaikka vain yhden some-ilmiön avulla – myös ilman valtavaa markkinointibudjettia.

Emmehän edes halua, että raha ratkaisee, kuka menestyy, emmehän? Siispä löytäkäämme omat tapamme saada Suomi ja suomalainen työ kartalle!

Pienistä peukuista kasvaa suuri peukkumeri. Meri muuttaa ympäristöään – vaikuttaa. Summa summarum, yksikin peukku voi vaikuttaa.

Ei tarvitse olla somesankari ollakseen vaikuttaja. Jopa epäsomehenkisin henkilö pystyy kaikessa hiljaisuudessaan kannustaman muita – *klik*.

Ellet itse tiedä ketä kannustaa, tsekkaa meidän suosituksemme ja ota sivustot seurantaan *klik*.

Katso myös Aallon tuore lista vastuullisista toimijoista ja #supportyourlocals.


Lue myös:

Vierityspalkki | 24.3.2020

Christel Isberg-Arasola

Jatka lukemista