Saisiko olla puinen vai rottinkinen tuoli?

Tulevaisuuden ennustaminen on vaativa laji. Joidenkin mielestä se on jopa mahdotonta. Digitaalisessa maailmassa ennusteiden taakse voidaan kuitenkin kerätä dataa ja analysoida sitä. Jos analyysi on tehty älykkäästi ja tuloksia on hyödynnetty oikein, voivat seuraukset muuttua rahaksi.

Kun tavaraa ostetaan ja myydään, liikkuu välissä rahaa. Jos tavaraa hankitaan liikaa, jää tavara makaamaan varastoon tai kaupan hyllyyn. Jo pelkkä tavaran varastointi maksaa. Usein tavaran arvo laskee ajan myötä, pahimmillaan se voi muuttua jopa arvottomaksi. ”Kaikki Ale-tuotteet vähintään -60%”.

Jos tavaraa hankitaan taas liian vähän, ei pystytä lunastamaan sitä myyntipotentiaalia, joka olisi voitu saavuttaa. Vaikka tavaraa voitaisiin tilata lisää, on asiakas jo käynyt ostamassa tuotteen sieltä mistä tavaraa löytyi. ”Valitettavasti kaikki pakastinkaapit ovat päässeet loppumaan”.

Verkkokauppa on auki 24/7, eikä se katso aikaa tai paikkaa mistä asiakas tilauksensa tekee. Jos tuote on hyvä ja hinta sopiva, voi tilaus yhtä hyvin tulla viereisestä korttelista kuin toiselta puolelta Suomea. Moni meistä on tilannut jotain verkkokaupasta, jota ei ole aikaisemmin tuntenut lainkaan. Tavaran sisään ostamisen näkökulmasta tämäkin asia vaikeuttaa ennustettavuutta. ”Miten varaudun Black Friday:hin?”

Kun me Teamitillä yhdessä Routa Innovationsin kanssa ryhdyimme miettimään, miten voimme auttaa suomalaisia kaupan alan yrityksiä ja verkkokauppoja varautumaan paremmin tulevaan kysyntään ja optimoimaan varastojaan, löysimme nopeasti yhteisen sävelen. Ratkaisumme täydentävät erinomaisesti toisiaan, ja ensimmäistä kertaa PK-yrityksille on nyt tarjolla monikanavainen ratkaisu, jossa myös tavaran hankintaan on käytettävissä kehittyneet työkalut.

Autamme suomalaisia kaupan alan yrityksiä ja verkkokauppoja varautumaan paremmin tulevaan kysyntään ja optimoimaan varastojaan.

Routa Innovationsin myyntijohtaja Petri Lindholm kertaa Teamitin verkkokaupparatkaisuun integroidun ROUTA-järjestelmän etuja:

”Kun ostot tapahtuvat aitoon tarvelaskentaan perustuen, kampanjat ja sesongit huomioiden, saadaan varaston arvoa alaspäin ja kiertonopeutta ylöspäin. Näin pääomaa vapautuu muuhun käyttöön. Jo muutaman prosentin varaston arvon alennus voi merkitä kauppiaalle merkittävää ”pelisummaa” suoraan käytettäväksi muihin tärkeisiin asioihin.

Vastaavasti, kun automatisoitu tilausjärjestelmä huolehtii siitä, että sovittuun valikoimaan kuuluvat tuotteet ovat oikeasti koko ajan saatavilla, jäävät ei-oo -tilanteet lähes kokonaan pois ja myynti siis kasvaa. Järjestelmän tehdessä osan päivän rutiinitöistä henkilökunnan puolesta, jää henkilökunnalle aikaa asiakaspalveluun ja muihin tärkeisiin tehtäviin.”

Vaikka kehittyneiden järjestelmien avulla tavaran hankintaa voidaan optimoida, on kauppiaan syytä pysyä myös perillä vallitsevista trendeistä. Muistan aikanaan, ollessani kaupan puolella töissä, kun puutarhakalusteiden hankinnasta vastannut kollegani valitti varaston olevan täynnä puisia kesäkalusteita, kun ”asiakkaat haluavat ostaa vain polyrottinkisia”. Niitä ei oltu hoksattu hankkia lainkaan.