Teamit avoimet työpaikat React Full Stack Ohjelmistokehittäjä

Haluan murtaa IT-konsultointiin koskevia myyttejä ja tuoda läpinäkyvyyttä alaan. Tässä artikkelissa käyn läpi perustietoa IT-konsultin roolista, ominaisuuksista ja vaihtoehdoista. Olit sitten ohjelmistokehittäjä, testaaja tai jonkin muun IT-alan osaaja, jos pohdit sopisitko konsultiksi, lue tämä.

Missä ohjelmistokehittäjä työskentelee?

Ohjelmistokehittäjänä tulet työskentelemään

  • tuotetalossa, jossa kehität talon omaa ohjelmistoa, jota myydään eteenpäin asiakkaille
  • organisaatiossa, jossa kehittämäsi ohjelmistot toimivat varsinaisen liiketoiminnan tukena, mutta itse ohjelmistoa ei myydä asiakkaille tai
  • konsulttitalossa, jossa tuet edellä mainittuja organisaatioita ohjelmistojen kehittämisessä.

Mikä ero on konsulttitalolla ja vuokratyöfirmalla?

Konsulttitalo poikkeaa vuokratyöfirmasta siinä, että konsulttitalolla on oma vahva tukitiimi, yrityskulttuuri ja yhteishenki. Hyvä konsulttitalo toimii konsultin tukipilarina ja sparrauskumppanina, luoden taustatiimin, jossa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa paitsi työhön myös firman kehitykseen.

Osaajia ei siten rekrytoida vain suoraan asiakkaalle ja sopimaan asiakkaan tarpeisiin, vaan rekrytoinnin perusteena on myös osaajan soveltuvuus itse konsulttitalon yrityskulttuuriin ja arvoihin. Vuokratyöfirma toimii puolestaan useimmissa tapauksissa nimensä mukaisesti työn välittäjänä. Muita kuin palkanmaksuun liittyviä sidoksia ei osaajan ja vuokratyöfirman välillä yleensä ilmene.

Suorittavaan työhön tilataan harvemmin tekijää konsulttitalosta. Vaikka konsultin työ olisikin hyvin ns. hands-on, odottaa asiakas konsultilta myös uutta näkemystä – sitä pientä lisää. Lisäarvon tuottaminen onkin se tärkein tekijä, mikä erottaa hyvän konsultin ja rivityöntekijän.

Kehitystyö ratkaisuna vai palveluna?

IT-konsulttitaloja on monenlaisia. On puhtaita perinteiseen konsultointiin keskittyviä taloja, jotka asiakkaan tilauksesta tekevät kartoituksia asiakkaan liiketoiminnan nykytilanteesta tai laativat ylätason strategiamalleja – yleensä monen työpajan, selvitystyön ja palaverin kautta.

On konsulttitaloja, joiden asiantuntijat menevät asiakkaalle on-site työskentelemään ja kehittämään tiettyä palvelua tai ratkaisua yhdessä asiakkaan tiimin kanssa – ehkä myös yhdessä monen muun konsulttitalon konsultin kanssa, jolloin puhutaan ns. monitoimittajatiimistä.

On myös konsulttifirmoja, jotka tarjoavat on-site konsultoinnin lisäksi ratkaisuja avaimet käteen-periaatteella. Tällöin ratkaisua kehitetään ns. in-house eli konsulttitalon katon alla tilauksesta kunkin asiakkaan toiveen mukaisesti (vs. tuotetalo, joka myy pelkästään omaa ratkaisua sellaisenaan tai hieman räätälöitynä).

Lisäksi on hybriditaloja, jotka tekevät kaikkea yllä mainittua.

IT-konsulttitalon avoimet tehtävät

IT-konsulttitaloilla on usein jatkuvia hakuja päällä. Uusia asiakastoimeksiantoja tulee säännöllisesti, ja rekrytointeja tehdään monesti etukenossa. Perinteiset työpaikkailmoitukset, joissa on määritelty tarkka haku- ja aloitusaika, eivät siten istu konsulttitalojen tilanteeseen, vaan hakemukset käsitellään ad hoc.

HAEMME JUURI NYT: Java-kehittäjä, Helsinki

Rekrytoinnissa paljon on kiinni ajoituksesta. Alkuvuodesta ja -syksystä solmitaan selkeästi enemmän työsopimuksia ja aloitetaan uusia projekteja, kun puolestaan kesää kohti ja joulukuussa tilanne rauhoittuu. Tämä johtuu paljolti asiakkaiden syklistä. Asiakasbudjetit kulkevat hankeostoissa tyypillisesti joko neljännesvuosittain tai puolivuosittain. Kesällä päättävät henkilöt eivät ole käytettävissä. Lisäksi harvalla asiakkaalla on tarvittavaa henkilöstöä paikalla perehdyttämässä uusia konsultteja. Loppuvuonna valmistaudutaan puolestaan pyhiin ja hiotaan seuraavan vuoden budjettia.

Liikaa kalenteria ei kuitenkaan tarvitse miettiä, sillä vaikka sopimusta konsulttitalon kanssa ei synny heti, on aina mahdollista sopia, kuinka kauan voidaan palata asiaan. Ellei toisin sovita, katsotaan prosessi päättyneeksi viimeistään 12 kuukautta yhteydenotosta tai hakemuksen lähettämisestä. Sen jälkeen onkin syytä ottaa uudestaan yhteyttä konsulttitaloon, jos työpaikka edelleen kiinnostaa.

Kuinka usein asiakastoimeksianto vaihtuu?

Toimeksiantojen kestot vaihtelevat paljon. Toimeksiannot kestävät yleensä muutamista kuukausista jopa useisiin vuosiin. Jos asiakas ja konsultti ovat tyytyväisiä toisiinsa, on uusia projekteja tapana löytyä, kun edellinen päättyy. Useimmiten toimeksiantoja tehdään 100 % allokaatiolla, mutta  asiakastoimeksiantoja saattaa olla myös limittäin. Esimerkiksi yksi toimeksianto voi olla 30 % ja toinen 70 % allokaatiolla.

Jotkut IT-konsulttitalot ovat tunnettuja siitä, että päällekkäisiä toimeksiantoja ja/tai lyhyempiä projekteja on tavallista enemmän. Tämä on tavallisempaa ehkä isoissa taloissa ja taloissa, jotka kehittävät asiakkaille ratkaisuja oman katon alla.

Konsultin roolia harkitsevalle onkin tärkeää pohtia, kuinka sinut on vaihtelun kanssa. Joillekin vaihtelu sopii ja vaihtelu antaa peräti lisäpotkua omaan työhön. Joillekin keskittyminen yhteen toimeksiantoon kerralla ja pidempään on mieluisampaa. Konsulttitalossa molemmat ovat mahdollisia, mutta asiasta kannattaa keskustella avoimesti jo haastatteluvaiheessa.

Millainen on hyvä asiakasrajapinnassa toimiva konsultti?

Ensinnäkin olet aidosti kiinnostunut omasta alastasi. Ala kehittyy jatkuvasti, mikä asettaa paineita pitää osaaminen ajan tasalla, mutta sinulla on luontainen tarve tietää ja oppia lisää. Kaipaat haasteita, sillä koet, että juuri haasteista pääset taas oppimaan lisää. Työskentelet mielelläsi kaltaistesi joukossa, sillä koet, että ajatusten vaihtaminen on tehokas keino oivaltaa uutta.

Haluat myös ratkoa ongelmia – usein etenkin loppukäyttäjälle merkityksellisiä ongelmia, jolloin sinua innostaa erityisesti ihmisten auttaminen, mutta ei aina. Myös minkä tahansa ongelman ratkaiseminen voi olla se juttu.

Sinulta sujuu rutiinit; koodaus, dokumentointi, raportointi. Teknisen työn lisäksi haluat myös miettiä uusia keinoja tehdä vielä parempaa.

Et pelkää vastuuta ja osaat toimia itsenäisesti. Haluat ylittää odotukset, mutta superihminen sinun ei tarvitse olla. Tiedät ettet tiedä kaikesta kaikkea, mutta osaat ottaa selvää. Uskallat pyytää apua.

Toimit mielelläsi asiakkaan tiloissa, sillä siellä pääset parhaiten asian ytimeen. Et ole välttämättä (eikä sinun tarvitsekaan olla) sosiaalisin ja ekstrovertein ihminen, mutta osaat kuunnella ja selvittää mitä asiakas kaipaa. Uskallat kyseenalaistaa ja tuoda esiin omia näkemyksiäsi.

Tiedät myös olla kärsivällinen. Hyväksyt sen, että tilanteet elävät ja, että tulevaisuus on vaikea ennustaa. Et kuitenkaan pelkää muutosta, sillä luotat itseesi ja omaan ammattitaitoosi.

Yhteenveto konsultille tärkeistä ominaisuuksista teknisen osaamisen lisäksi:

  • kyky oppia uutta
  • ongelmanratkaisutaidot
  • tiedonhankintataidot
  • sosiaaliset taidot
  • sopeutumiskyky

Miten päästä työskentelemään konsulttina?

Useimmat IT-konsulttitalot vaativat vähintään muutaman vuoden kokemuksen IT-alasta, sillä asiakkaalle lähdetään yleensä per heti. Jos olet vasta lähdössä urallasi liikkeelle, tutustu organisaatioihin, joilla on omia trainee-ohjelmia tai käänny tuotetalojen puoleen. On äärimmäisen tärkeää, että pääset osaksi tiimiä oppimaan ja tekemään käytännön toteutuksia. Parhaalla konsultilla on laajasti kokemusta eri ympäristöistä, ja on nähnyt sekä hyviä että huonommin toimivia tiimejä.

Oletko alanvaihtaja? Riippuen millainen työhistoria sinulla on, voi olla, että suhteellisen vähällä IT-alan kokemuksella pääset jo alalla liikkeelle. Koulutus ja kokemus mm. teknologia-, teollisuus-, rakennus sekä pankki- ja vakuutusalalta ovat hyviä valttikortteja IT-alalle suunnatessa.

Etkö ole ihan satavarma, miten hyvin osut konsulttitalon vaatimuksiin ja sopisitko konsultiksi? Jos luit tämän loppuun, on hyvin todennäköistä, että sinusta on konsultiksi.

Jatka lukemista: Hyvää yrityskulttuuria ja unelmatyöpaikkaa rakentamassa

Christel Isberg-Arasola

Jatka lukemista