Juhannus on keskikesän juhla

Juhannusta odotetaan kuin kuuta nousevaa. Päivät pitenevät ja luonto on kauneimmillaan. Tänä vuonna juhannuksen odotus oli poikkeuksellinen. Korona muutti maailmanjärjestystä alkuvuodesta erittäin voimakkaasti. Matkustelu lopetettiin ensin maiden välillä ja sitten jopa maan sisällä. Työntekijät siirtyivät mahdollisuuksien mukaan etätöihin ja monella työpaikalla työt jouduttiin jopa lopettamaan. Kaikki olivat epätietoisia siitä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.  Mietittiin, sairastunko koronaan, jatkuuko työt, paheneeko pandemia vai olemmeko jo päässeet pahimman yli.

Nyt vaikuttaa vahvasti siltä, että vähintäänkin Koronan ensimmäisen aallon huippu on ohitettu ja voidaan pikkuhiljaa palata normaaliin päiväjärjestykseen. Korona ei vielä ole selätetty, mutta pahimman yli ollaan pandemian osalta Suomessa päästy.

Taloudessa on edelleen enemmän avoimia kysymyksiä kuin vastauksia. Milloin globaali kulutus ja kauppa palaavat Koronaa edeltävän ajan tasolle, vai palaako koskaan? Milloin matkustus palaa entiseen laajuuteen vai palaako pitkään aikaan? Uutisissa oli, että maailmassa on tuhansia lentokoneita liikaa verrattuna tämän hetkiseen ja näköpiirissä olevaan tarpeeseen. Uskaltavatko yritykset investoida tulevaisuuteen ja milloin jäädytetyt kehityshankkeet aktivoituvat.

Koronan vaikutukset eivät kaikilta osin olleet negatiivisia. Korona oli valtava piristysruiske etätyön globaalille tulemiselle. Suomessa etätöitä ollaan tehty jo pitkään, mutta esimerkiksi monessa kansainvälisesti toimivassa Keski-Eurooppalaisessa yrityksessä etätyökäytänteitä alettiin opetella pakon edessä. Useimmissa tapauksissa nähtiin, että töiden tehokas tekeminen ei useinkaan edellytä matkustamista eikä fyysistä läsnäoloa.

Korona antoi mahtavan boostin myös verkkokaupalle. Onneksi monella yrityksellä oli jo kokemusta palveluiden myymisestä verkossa. Viimeistään nyt yritykset saivat todeta, että parhaiten tai ainoa toimiva myyntikanava Korona-aikaan oli verkko. Nyt viimeistään on oikea aika satsata monikanavaiseen asiakaspalveluun ja myynti. Usein kuultu slogan on, että jos yritys ja tuotteet eivät löydy verkosta, niitä ei ole olemassa.

On hienoa, että elämä on jälleen palaamassa normaaleihin uomiin ja ihmiset voivat liikkua ja olla vapaammin kanssakäymisissä keskenään. Keväästä on selvitty ja nyt voidaan nauttia kesästä.

Nyt on aika huokaista, kuitata ensimmäinen vuosipuolisko tehdyksi ja nauttia kesästä. Vietetään juhannusta jokainen tyylillään ja enemmän tai vähemmän perinteisin menoin. Saunotaan, jos huvittaa, syödään hyvin ja nautitaan kesästä ja toistemme seurasta. Nyt on kaiken lisäksi tulossa kauniimmat ja lämpimämmät juhannuskelit kuin vuosiin.

Oikein hyvää ja rentouttavaa juhannusta kaikille!

Jussi Heikkilä

Jatka lukemista