Hyödyt pöytään B2B-verkkokaupassa

Kauppalehden vierasblogissa arvioitiin B2B-verkkokaupan tilannetta. Collector Bankin Ruotsissa tekemän haastattelututkimuksen mukaan haasteita B2B-verkkokaupan yleistymisen osalta nähtiin toimitus- ja maksuvaihtoehtojen vähyydessä, sekä rekisteröitymisprosesissa. (Lue kirjoitus täältä).

Voipi olla. Itsellä tulee pari muuta asiaa mieleen. Ensinnäkin B2B-yritykset usein kokevat verkkokaupan perustamisen niin isona projektina, johon ei erityisesti juuri nyt, kun talous vetää ja kauppa käy, ole aikaa. Juostaan vielä polkupyörän vierellä.

Toiseksi, liiketoimintaa on usein pyöritetty vuosia tai vuosikymmeniä samalla tavalla, johon sekä yritys että sen asiakkaat ovat sopeutuneet. Yllättävän usein tilaukset tulevat sähköpostilla tai puhelimitse. EDI on edelleen voimissaan isommilla asiakkailla. Yritykset epäröivät saavatko he asiakkaansa käyttämään uusia kanavia, kuten verkkokauppaa, ja kannattaako kyseinen investointi.

Epäilemättä myös yritysten välinen kauppa tulee digitalisoitumaan. Siksi meidän palvelun tarjoajien onkin keskeisen tärkeää ymmärtää entistä paremmin kyseisten yritysten liiketoimintaa, ja tuoda esiin sekä tarjota niitä ratkaisuja, joilla yritykset voivat konkreettisesti saada lisää kauppaa, uusia asiakkaita tai kustannussäästöjä. Mieluiten niitä kaikkia.

Myös yritysten välinen kauppa tulee digitalisoitumaan. Nyt onkin juuri oikea hetki saavuttaa kilpailuetua.

Ruotsissa verkkokauppa, myös yritysten välillä, on pidemmällä kuin Suomessa, ja haasteet ovat jo yksityiskohtaisempia, liittyen esim. toimitus- tai maksutapoihin. Suomessa kehitys useimmiten seuraa länsinaapuria, ja näin tulee käymään myös tässä asiassa. Nyt onkin juuri oikea hetki saada kilpailuetua B2B-verkkokaupan avulla.

P.S. Oma kokemukseni on, että verkkokauppa terminä ei välillä resonoi B2B-yrittäjälle millään lailla, koska verkkokauppa liitetään vahvasti kuluttajakauppaan. B2B-verkkokauppa, digitaalinen myyntikanava, online-tilausjärjestelmä. Mikä on se termi, jonka kaikki osapuolet tunnistavat?