Markkinoinnin mimmi koodaa

Aloitin viime viikon maanantaina #teamteamit:ssä markkinoinnissa ja minulle ehdotettiin, että voisin osallistua heti lauantaina Teamitin järjestämään Mimmit koodaa -koulutukseen, jotta ymmärtäisin paremmin, mitä ne muut työntekijät siellä kentällä käytännössä oikein tekevät.

Koulutuksen nimessä luki isoin kirjaimin ”ADVANCED” ja selitetekstissä, että kurssin vaatimuksena on ”perusosaaminen PHP:stä”. Jos joku olisi vielä pari viikkoa sitten kysynyt minulta, mikä on PHP, en olisi osannut sanoa juuri juuta enkä jaata. Perusosaaminen on siis hieman liioiteltu kuvaus ohjelmointitaidoistani.

Olen kuitenkin tutustunut Pythoniin ja opiskellut sen perusteita itsenäisesti netissä pari vuotta sitten, joten ajattelin, että se saa luvan riittää täyttämään vaatimuksen jonkinlaisesta perusosaamisesta. Päätin lopulta mennä koulutukseen ajatuksella: ”lähden sieltä varmaan ilmaisen lounaan jälkeen tai kun en ymmärrä enää mitään”.

Koulutuspäivän tavoitteena oli oppia ensin teoriaa muun muassa olio-ohjelmoinnista ja WordPressistä ja lopulta testata oppeja käytännössä luomalla plugin WooCommerceen. Tempauduin koulutukseen mukaan niin hyvin, että olin siellä loppuun asti.  Täytyy myöntää, että en pysynyt kärryillä ihan yhtä hyvin kuin muut mimmit, mutta mahtavien kouluttajien, Jonin ja Yaron, avulla sain kuitenkin pluginin valmiiksi ja opin todella paljon ohjelmoinnin maailmasta.

Mitä jäi päällimmäisenä mieleen:

  • MS Word ei ole sopiva työkalu koodaamiseen
    • Toisin sanoen, kun aiheena on ohjelmointi ja pyydetään avaamaan tekstieditori, kannattaa valita sellainen, joka soveltuu ohjelmointiin.
  • Älä ole copy paste -koodari
    • Kirjoittamalla itse ymmärtää paremmin, mitä on tekemässä ja sopiiko kyseinen koodinpätkä siihen, mitä itse yrittää tehdä. Silloin ei myöskään sokeasti kopioi toisten virheitä.
  • Pilko ongelmat pieniin osiin
    • Tehtävänä oli saada asiakkaalle ”ota kolme, maksa kaksi” -tarjous. Joskus on helpompi aloittaa miettimällä ”mitä ostoskorissa ylipäätään on”, kuin ”miten näytän ostoskorissa sellaisen alennuksen, että jos asiakkaalla on kolme (tai kuusi tai yhdeksän jne.) samanlaista tuotetta, niin hän saa kyseiset tuotteen kahden (tai neljän tai kuuden jne.) hinnalla”.
  • Ajattele boksin ulkopuolelta
    • Toisinaan monimutkaisiin ongelmiin löytyy yksinkertainen ratkaisu, kunhan uskaltaa mennä laatikon ulkopuolelle.
  • Google on koodarin kaveri
    • Googlesta kannattaa kysyä, etenkin jos on siellä laatikon ulkopuolella.
  • Ei ole yhtä oikeaa vastausta
    • Samaan, yhtä toimivaan lopputulokseen, voi päästä monella tavalla.
  • Ohjelmointi on yhteistyötä
    • Stereotyyppinen koodari lukittautuu kellariinsa viikkokausiksi ja palaa sieltä valmis pino koodia mukanaan. Ohjelmointi vaatii todellisuudessa kuitenkin paljon yhteistyö- ja kommunikointitaitoja ja eri näkökulmien esiintuomista.

Loppufiilikset

Minulle jäi koulutuspäivästä todella hyvä fiilis, ja päivä lisäsi innostustani ohjelmointiin entisestään. Pienin askelin tässä kehitytään, mutta ainakin suunta on oikea. Myös muilla mimmeillä fiilis tuntui olevan päivän jälkeen entistäkin innostuneempi. Ja innostuksen lisääminenhän taitaa olla näiden Mimmit koodaa -koulutusten yksi tärkeimmistä tavoitteista. Näistä arvokkaista oppitunneista huolimatta luulen, että osallistun ensi kerralla BEGINNER-tason koulutukseen.

Elena Juslin

Elena on suorittanut kauppatieteiden maisterin ja kandidaatin tutkinnot pääaineenaan kansainvälinen liiketoiminta painottaen opintonsa kansainväliseen markkinointiin. Yksi Elenan suurimmista innostuksen aiheista on digitalisaation tuomat mahdollisuudet auttaa, informoida ja viihdyttää ihmisiä.

2 thoughts on “Markkinoinnin mimmi koodaa

  1. Pingback: Hyvää uutta vuotta 2019! • Teamit

  2. Pingback: Inclusion and diversity in a modern IT consulting company — Teamit

Comments are closed.