Onko verkkokauppasi ulkoasu suunniteltu saavutettavuus huomioon ottaen?

Saavutettavuus on ollut viime aikoina pinnalla. Varmasti myös siksi, että saavutettavuusdirektiivi ja sitä seuraava kansallinen lainsäädäntö velvoittavat kaikkien julkisen sektorin verkkopalveluiden olemaan saavutettavia. Vaikka laki ei koskettaisi yritystäsi, kannattaisi saavutettavuuteen silti kiinnittää huomiota viimeistään nyt. Samalla kun mahdollistat verkkokauppasi olemaan kaikkien saatavilla, laajennat asiakaskuntaasi ja voit myös parantaa hakukonenäkyvyyttäsi.

Mitä saavutettavuus on?

Saavutettavuudella tarkoitetaan että verkkopalvelut ovat tasa-arvoisesti kaikkien käytettävissä. Tämä tarkoittaa kuulo- ja näkörajoitteisia, lukihäiriöisiä sekä muita toimintarajoitteisia käyttäjiä, mutta myös esimerkiksi huonon nettiyhteyden omaavia käyttäjiä. Googlekin on sokea ja kuuro, saavutettavuuden huomioimisella voit siis parantaa myös hakukonenäkyvyyttäsi. Saavutettavan ulkoasun suunnittelussa värit ovat avainasemassa ja niihin keskityn tässä kirjoituksessani.

Jos verkkokauppasi kohderyhmä koostuu pääosin miehistä, ei värien merkitystä kannata jättää huomiotta.

Mitä värisokeus on?

Normaalisti silmän verkkokalvossa on kolmea erilaista tappisolua, jotka reagoivat siniseen, vihreään ja punaiseen valoon. Tämä tekee mahdolliseksi kaikkien eri värien ja niiden sävyjen erottamisen. Kun yksi tai useampi tappityyppi toimii puutteellisesti, aiheuttaa se vaikeuksia värien erottamisessa. Tavallisin värinäön häiriö on puna-viherheikkous. Tätä esiintyy jopa 8 %:lla miehistä ja 0,5 %:lla naisista. Varsinkin jos verkkokauppasi kohderyhmä koostuu pääosin miehistä, ei värien merkitystä kannata jättää huomiotta.

3 esimerkkiä miten värit voivat
estää asiakkaitasi tilaamasta

  1. Teksti ei ole luettavaa

    Heikko värikontrasti tekstin ja taustan värien kesken tekee tekstistä lukukelvotonta heikkonäköisille ja heikommilla näytöillä sivustoasi selaileville käyttäjille. Värikontrasti tulee ottaa huomioon jo verkkokaupan ulkoasun suunnitteluvaiheessa. Värikontrastille on annettu omat vaatimukset ja testaamiseen on olemassa lukuisia erilaisia sovelluksia. Oheisessa kuvassa on muutama esimerkki väriyhdistelmistä.

    Värikontrastilla on merkitystä saavutettavan ulkoasun suunnittelussa.

  2. Tuotteen värit on nimetty
    epäselvästi tai ei ollenkaan

    Jos tuotteiden värejä ei ole nimetty oikealla tavalla tai ei ollenkaan, ei värisokea tiedä mitä on tilaamassa. Kuvassa oikealla esimerkki miten puna-vihersokea näkee verkkokaupan värivalinnat. Värien nimeämisessä kannattaa myös pysyä selkeänä. Väärinymmärrysten välttämiseksi violetti kannattaa nimetä violetiksi, eikä esimerkiksi viinirypäleeksi.

    Saavutettavuus parantuu kun tuotteiden värit on nimetty selkeästi.

  3. Tärkeiden elementtien
    korostuksena on pelkkä väri

    Jos tärkeät painikkeet ja linkit on korostettu vain väriä käyttäen, eivät ne erotu kaikille käyttäjille yhtä hyvin. Samalla tavalla kuvan esimmäisessä esimerkissä värisokean on vaikea erottaa mistä kentästä puuttuu pakollinen tieto. Aina korostettaessa jotain elementtiä tulisi kontrastia luoda värin lisäksi jollain muullakin tavalla.

    Saavutettavassa ulkoasussa kontrastia luodaan värin lisäksi esimerkiksi ikoneilla.

Joko sinun verkkokauppasi ottaa saavutettavuuden huomioon?

Saavutettavuudesta hyötyvät kaikki käyttäjät. Parantamalla verkkokauppasi saavutettavuutta laajennat asiakaskuntaasi ja voit myös parantaa hakukonenäkyvyyttäsi. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja tehdään yhdessä verkkokauppasi kaikkien saataville.