Kilpailuetua digitaalisuudesta

Kun Viro viime viikolla juhli 100-vuotista itsenäisyyttään, oli mediassa paljon keskustelua siitä, miten nopeasti Viro on onnistunut hyödyntämään digitalisaatiota ja kuinka se monessa tapauksessa on Suomea edellä. Syitä tämän kaltaiseen kehitykseen on toki useita, mutta yksi keskeinen syy on ollut siinä, että usein on päästy tekemään asioita ns. puhtaalta pöydältä, koska aikaisempaa ratkaisua, ja sitä kautta menneisyyden painolastia ei ole ollut olemassa.

Kun uutta rakennetaan ilman, että samalla joudutaan miettimään olemassa olevien ja usein kankeiden järjestelmien asettamia rajoitteita, voidaan uuden teknologian suomat mahdollisuudet maksimoida alusta alkaen. Näin voidaan ottaa aidosti se kuuluisa digiloikka. Teknologia mahdollistaa myös sen, että uusi yritys, uudenlaisella konseptilla ilmestyy markkinoille kuin tyhjästä, ja pahimmillaan (tai parhaimmillaan) disruptoi koko markkinan lyhyessä ajassa. Useimmiten asiakas kiittää.

Pienemmälle yritykselle digitaalisuus on nähtävä pikemminkin mahdollisuutena kuin uhkana. Mahdollisuutena hyödyntää uutta teknologiaa ja toimia isompiaan dynaamisemmin ja nopeammin. Ja erityisesti, palvella asiakkaita entistä paremmin. Hyvin kustannustehokkaasti tarjolla on iso joukko erilaisia ratkaisuja, palveluita ja työkaluja, joiden hyödyntäminen oli aiemmin joko vain isojen yksinoikeus, tai niitä ei ollut lainkaan olemassa.

Verkkokauppa ja tuotetiedon digitalisointi tuovat yritykselle useita hyötyjä ja samalla ne mahdollistavat liiketoiminnan kasvattamisen. Tästä hyötyvät niin vähittäiskaupan, tukkukaupan kuin valmistavan teollisuuden toimialoilla toimivat yritykset. Vaatimukset tuotetiedon laadulle arvoketjun kaikissa vaiheissa kasvavat koko ajan, eikä pelkkä manuaalinen tiedon käsittely ole pitkään enää mahdollista, saati hyväksyttävää.

Avaamalla verkkokaupan tai digitaalisen myyntikanavan yritys voi palvella asiakkaitaan kellon ympäri. Käytettävissä olevat maksamisen ja logistiikan ratkaisut mahdollistavat helposti tuotteiden myynnin myös ulkomaille. Digimarkkinoinnilla voidaan hyvin kohdennetusti ja mitattavasti buustata haluttujen tuotteiden myyntiä. Erilaisia houkutuksia ja koukutuksia asiakkaan ostotarpeen ja -nälän ruokkimiseksi voidaan helposti asettaa ostoprosessin eri vaiheissa.

Panostamalla erinomaiseen asiakaskokemukseen sekä hyödyntämällä uutta teknologiaa voi yritys, niin pieni kuin suuri, saavuttaa aitoa kilpailuetua ja varmistaa asemansa kiristyvässä kilpailussa.