Amazon keikuttaa venettä, pysytkö kyydissä

Huhut Amazonin tulosta Ruotsiin, Suomeen ja Tanskaan kiihtyvät. Ruotsalainen toimari ennätti jo lausahtaa Amazonin tulemisesta ja sen vaikutuksista verkkokauppa-businekseen Ruotsissa: ”Then we’re all dead”. Viesti on tyly, mutta sanoma on selvä. Jos Amazon avaa verkkokaupan täällä pohjolan perukoilla, se tulee muuttamaan markkinaa varmuudella.

Mitä uutta Amazon sitten tarjoaa. No, ainakin ihan niitä perusasioita, joita kuluttajat arvostavat ja joista ovat valmiina maksamaan. Laaja valikoima, oikea hintataso, paljon erilaisia tarjouksia ja erityisesti tehokas logistiikka. Juttu on siinä, että Amazonin osalta näistä asioista voi todella puhua isoilla kirjaimilla. Lisäksi Amazon tuntee asiakkaansa ja osaa personoida ostokokemuksen tarjoamalla aina mielenkiintoisia suosituksia laajasta valikoimastaan.

Vaikka Amazon.com:in tuotevalikoima on jäätävä (n. 600 miljoonaa tuotetta), tulee valikoiman koko pohjoismaissa olemaan selvästi pienempi, koska tuotteiden toimittaminen tänne järkevään hintaan asettaa jo rajoituksia, saati sitten kaiken informaation ja tuotetiedon lokalisointi. Silti voidaan puhua miljoonista tuotteista.

Amazonin logistiikka on tunnetusti ylivertaista. Käytännössä se tulee näkymään asiakkaalle nopeina, luotettavina ja edullisina toimituksina sekä ilmaisina ja helppoina palautuksina. Jotta toimitusten tehokkuuteen ja nopeuteen voidaan päästä, on Amazonin perustettava varasto johonkin em. maista, mahdollisesti jopa pienempiä varastoja muihinkin maihin. Ruotsi lienee vahvin kandidaatti pohjolan päävarastolle.

Jos ja kun Amazon tulee, muodostuu siitä nopeasti monille ensisijainen ostospaikka verkossa. Kuluttaja tulee myös jatkuvasti törmäämään Amazonin tarjontaan etsiessään Googlesta haluamiaan tuotteita. Myös perinteistä kivijalkakauppaa, sen välittömän ostomahdollisuuden takia suosivat asiakkaat saavat vaihtoehdon, kun verkosta ostettu tuote on parhaimmillaan kotona jo samana päivänä.

Jos ja kun Amazon tulee, muodostuu siitä nopeasti monille ensisijainen ostospaikka verkossa.

Miten Suomalaiset yritykset ja verkkokaupat voivat pärjätä kilpailussa Amazonin kaltaista jättiä vastaan. Keskustelin muutama vuosi sitten musiikkiliikettä pyörittävän yrittäjän kanssa. Saksalainen soittimia ja musiikkitarvikkeita myyvä Thomann-verkkokauppa oli aiemmin mullistanut soitinkaupan Suomessa täysin, ja yrityksiä oli sen myötä kaatunut. Keskeisenä syynä oli juuri Thomannin laaja valikoima ja oleellisesti halvempi hintataso, joka näin oli tarjolla myös Suomalaisille asiakkaille.

Kyseinen yrittäjä kertoi, että he mukauttivat myymiensä tuotteiden hintatason vallitsevaan markkinatasoon ja satsasivat verkkokauppaan. Tärkeää on, että heidän koko valikoimansa löytyy ja on ostettavissa verkosta. Lisäksi asiakkaat voivat tulla kivijalkakauppaan kokeilemaan himoitsemiaan soittimia, verkossa on ajantasainen tieto tuotteiden myymäläsaatavuudesta. Asiakkaan henkilökohtaisella palvelulla kivijalassa on keskeisen suuri merkitys. Siihen ei suurikaan, pelkästään verkossa toimiva ulkomainen jätti kykene.

Muun muassa näillä toimenpiteillä yritys on pärjännyt hyvin isosta myllerryksestä huolimatta ja lopputuloksena myynti kivijalkakaupassa käy tasaisesti, verkkokaupan kasvaessa voimakkaasti. Eli, Teamitin iskulauseen mukaisesti ”Nettikauppaa rokkaa ja ovipumppu laulaa”.

Jokainen yritys joutuu itse miettimään, miten Amazonin tuloon varaudutaan. Miettiminen kannattaa aloittaa heti, koska huhujen mukaan jotain olisi tapahtumassa jo ennen kesää. Perusasioiden on oltava kunnossa, koska asiakkaiden vaatimustaso tulee kasvamaan. Valikoiman laajuudessa Amazonia on vaikea voittaa, mutta asiakaspalvelu ja oma valikoima (ja sen esittäminen verkossa) on syytä hioa huippukuntoon.

Teamit on monikanavaisen verkkokaupan asiantuntijayritys. Autamme mielellämme myös teidän yritystänne pitämään kurssin vakaana Amazonin keikuttaessa venettä.