Kokeilukulttuuri kunniaan!

Kokeilukulttuuri kunniaan

Suomalaiset ovat insinöörikansaa. Parhaimmillaan vahva uskomme teknisiin ratkaisuihin tuottaa huikeita menestystarinoita, kuten Nosto, Kone ja vaikkapa Polar. Valitettavan usein rakkautemme teknisesti ylivertaisiin ratkaisuihin myöskin estää meitä tarttumasta kokeilukulttuurin tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Mediassa on viimeaikoina puhuttu paljon kokeilukulttuurista ja ennakkoluulottomasta ideoiden testaamisesta. Etenkin verkkokauppamaailmassa törmää valitettavan usein ajatukseen, että jos markkinointi- tai myynti-idealle ei ole valmista ratkaisua pitää sellainen saada, vaikka koko ajatusta ei ole edes koeponnistettu millään mittarilla. Useimmissa tapauksissa, pienellä luovuudella ja oman ajattelun haastamisella saadaan aikaan kohtuullinen ratkaisu, jolla idea saadaan ainakin testattua ilman suuria lisäkustannuksia ja pitkää projektia. Kun ideasta on saatu reaalimaailman kokemuksia, on toiminnallisuus myös helpompi määritellä ja keskittyä olennaisimpiin asioihin, sen sijaan että yritettäisiin arvailla millaisia palveluita asiakas itseasiassa haluaa käyttää.

Minä olen insinööri ja huomaan itsekin sortuvani säännönmukaisesti tuohon samaan ajatusvirheeseen. Usein ensimmäinen ratkaisuni on oman räätälöidyn toiminnallisuuden ohjelmointi, joka ratkaisee annetun ongelman. Sinällään lähestymisessä ei ole mitään vikaa ja tuo ratkaisu on taottu meihin insinööreihin ihan koulun penkiltä saakka. Kuitenkin tärkeää on myös haastaa omaa ajattelua ja pohtia olisiko sama toiminnallisuus tai lähes sama toiminnallisuus toteutettavissa myös muilla tavoin? Vastaus kysymykseen on usein kyllä. Usein halutun toiminnallisuuden voi toteuttaa myös yksinkertaisemmin tai ainakin sitä voidaan kokeilla pienemmässä mittakaavassa rajattuun kohderyhmään.

Kuitenkin tärkeää on myös haastaa omaa ajattelua ja pohtia olisiko sama toiminnallisuus tai lähes sama toiminnallisuus toteutettavissa myös muilla tavoin?

Ongelmiin ei aina tarvitse olla ensimmäiseksi täydellistä ratkaisua. Otetaan esimerkiksi vaikka vaatekappale, johon on mahdollista painattaa oma teksti. Ensimmäinen mieleen tuleva ratkaisu, on että tuotekortille pitää saada tekstikenttä, johon asiakas voi kirjoittaa haluamansa tekstin. Sinällään kyseessä  on kohtuullisen pieni muutos, mutta ajatusta voisi koeponnistaa ainoastaan kirjoittamalla tuotekuvaukseen tekstin: ”Kirjoita haluamasi teksti tilaussivun lisätietokenttään”. Tuo ei tietenkään ole se käytettävin ratkaisu ongelmaan, eikä se ole tarkoituskaan. Tarkoitus on ainoastaan testata onko tuotteelle menekkiä. Parhaassa tapauksessa asiakas esittää lisäkysymyksen tai toiveen tekstiä kirjoittaessaan, joka auttaa kehittämään lopullista versiota toiminnallisuudesta. Näin toiminnallisuudesta on kouriintuntuvia kokemuksia ja sen suunnittelu on paljon helpompaa. Asiakkaallekin toiminnallisuuden käyttökokemuksen paraneminen viestii siitä, että verkkokauppa pyrkii palvelmaan häntä mahdollisimman hyvin.